پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403
EN

خبرگزاری

در نظام ولایی تفکیک بین حوزه دین و حکومت امکان پذیر نیست

  • 13 خرداد 1393
  • 13:11
  • 0 دیدگاه
  • 317 بازدید
  • Article Rating
در نظام ولایی تفکیک بین حوزه دین و حکومت امکان پذیر نیست

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت:در نظام ولایی و دینی تفکیک بین حوزه دین و حوزه حکومت امکان پذیر نیست.

حجت الاسلام و المسلمین ˈسید علی قاضی عسکر ˈ روز سه شنبه در مراسم تواصی به حق در سازمان حج و زیارت گفت :باید دانست که هم دین امری جبری نیست و هم حکومت وظیفه دارد فرهنگ دینی را در جامعه پیاده کند.

وی ادامه داد، نکاتی این روز ها سر زبان ها است که من احساس می کنم قابل جمع است و ما نباید وقت خود را بیهوده با این گونه مسائل تلف کنیم. چون هم در قرآن و هم در روایات به طور مبسوط در این باره سخن گفته شده است.

قاضی عسکر افزود: یک سوی مساله این است که اساسا انسان مختار آفریده شده است و قرآن هم می فرماید ˈانا هدیناه السبیل اما شاکرا و اما کفورا- ما راه را به مردم نشان می دهیم آنها می خواهند شکر گذار باشند و یا راه ناسپاسی را در پیش بگیرند.ˈ

وی ادامه داد : دنیا مقدمه ای است که انسان کارهای خود را انجام دهد و فردای قیامت نتیجه اش را ببیند. اگر خوب عمل کرده باشد به بهشت می رسد و اگر بد عمل کرده باشد به جهنم می رود و حتی خود پیامبر (ص) هم نمی تواند مردم را مجبور به دین داری کند.

حجت الاسلام قاضی عسکر اضافه کرد: چون دین جبری دین بی فایده ای است. قرآن خطاب به پیامبر می فرماید :انما انت مذکر لست علیم بمسیطر: شما موظفید به ارشاد و تذکر دادن به مردم اما سلطه بر مردم به این معنی ندارید که هر چه بگویی بپذیرند و تسلیم شوند.

نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی گفت :پیغمبر (ص) نسبت به ایمان آوردن مردم حریص بود ولی هیچ گاه این ایمان را به مردم تحمیل نمی کرد و آنقدر این مساله مهم است که خداوند به پیامبر دلداری می دهد که «طه ما انزلنا علیک القرآن لتشقی»: که ای پیامبر ما شما را نفرستادیم که این قدر غصه بخوری و خود را به رنج و مشقت بیاندازی.

حجت الاسلام قاضی عسکر ادامه داد :آیه لا إکراه فی الدین قد تبین الرشد من الغیّ نشانگر این است که دین تحمیلی نیست و اگر قرار بود تحمیلی باشد پیغمبر و ائمه به شکل دیگر عمل می کردند و این مطلب درستی است. اما وظیفه حکومت دینی نیز دفاع از فرهنگ دینی و ترویج دین و اخلاق در جامعه است.

عضو شورای سیاست گذاری ائمه جمعه اضافه کرد: در روایتی صریحا آمده است ˈصیر الدین حصن دولتکˈ دین را قلعه محکم حکومت و دولت خود قرار بده. منشور حکومت امیر المومنین در نهج البلاغه نامه پنجاه و سوم که به نامه مالک اشتر معروف است یک دستور حکومتی است. یعنی حکومت را موظف می کند که در زمینه فرهنگ و امور دینی فعالیت کند.

وی در ادامه با تجلیل از امام خمینی ˈ رهˈ رهبر کبیر انقلاب اسلامی در سالروز ارتحال آن حضرت گفت که امام خمینی (ره) و مردم به خاطر حکومت دینی که در ایران ایجاد شده است ، قیام کردند و شهید دادند. مردم اگر در صحنه ماندند و مال و جان خود را در این راه ایثار کردند به خاطر این بود که دین و قوانین دینی پیاده شود و افکار نورانی اسلام در جامعه گسترش یابد.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر افزود: نگرانی مهم این است که در این غوغاهایی که اخیرا ایجاد شده اصل مساله گم شود و متاسفانه بازی های سیاسی موجب پریشانی افکار مردم شود اگر از مردم سئوال شود که آیا وظیفه دولت فقط تهیه نیاز های مادی مردم است؟ مردم در پاسخ می گویند هم نیازهای مادی مهم است و هم اینکه دولت باید در حوزه فرهنگ دینی مردم فعالانه حضور داشته باشد.

وی ادامه داد، ما باید فرهنگ دینی را در جامعه توسعه دهیم. اگر نان و آب مردم تامین شود ولی فرزندان آنها در معرض فساد قرار گیرند برایشان قابل پذیرش نیست. در این صورت اعلام می کنند که حاضرند نان و آب نداشته باشند ولی فرزندان آنها سالم زندگی کنند. حتی کسانی هم که زیاد مذهبی نیستند، توجه به فرهنگ را بسیار با اهمیت می دانند.
امتیاز به خبر :

آرشیو اخبار