پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403
EN

ارائه خدمات امداد و راهنمایی گم شدگان و سوانح به زائران در کشور زیارتی

ارائه خدمات امداد و راهنمایی گم شدگان و سوانح به زائران در کشور زیارتی

شناسه خدمت: 19091332102

  1. مقدمه:
  • در سفر حج تمتع، حجاج ایرانی در قالب کاروان سفر کرده و حدود یکماه در کنار هم زندگی می کنند و لذا بر اساس آموزه های دینی و فرهنگ ملی از یکدیگر حمایت کرده و در صورت بروز مشکل همدیگر را یاری می نمایند.
  • در سفر حج، در بعضی مواقع شرایطی پیش می آید که بدلیل ازدحام زیاد، جمعیت و یا عوامل دیگر بین زائران کاروان ها فاصله ایجاد می شود و زائران وسیله نقلیه، مسیر و آدرس هتل، ایستگاه اتوبوس و یا محلی که کاروان برای تجمع قرار گذاشته را پیدا نمی کنند.
  • سازمان حج و زیارت با پیش بینی واحدی تحت عنوان راهنمایی حجاج و راه اندازی ساز و کارهای راهنمایی زائران و بکارگیری عوامل انسانی بعنوان ((راهنمایان حجاج)) تمام تلاش خود را برای راهنمایی و هدایت زائران گم شده در کوتاه ترین زمان ممکن بکار می بندد.
  1. هدف:
  • با هدف راهنمایی همه جانبه گمشدگان و هدایت جاماندگان از کاروان ها در اسرع وقت "خدمت راهنمایی حجاج" در ایام حج تمتع از ابتدا تا پایان موسم حج اجرایی می شود.
  1. مسئولیت:
  • راهنمایی حجاج توسط عوامل ستادی سازمان حج و زیارت و یا عوامل اجرایی کاروان که توسط واحد راهنمایی حجاج تنظیم و برنامه ریزی شده به اجرا گذاشته می شود.
  • راهنمایی در موسم حج تمتع بر اساس استقرار عوامل راهنما در اماکن حضور پرحجم حجاج در مکه مکرمه و مدینه منوره طراحی می شود.
  • با توجه به فضای آرام  مدینه منوره و استقرار حجاج در هتل های منطقه مرکزی اطراف حرم نبوی، راهنمایی حجاج فقط از طریق ستاد مدینه منوره و عوامل مستقر در میقات مسجد شجره هنگام خروج حجاج مدیریت می شود.
  • در ایام حضور حجاج در مکه مکرمه با توجه به کثرت زائران از کشورهای مختلف و موقعیت جغرافیایی شهر مکه به لحاظ کوهستانی بودن و پراکندگی هتل های محل اقامت حجاج ایرانی در فاصله نه چندان دور از حرم، مکان های متعددی برای استقرار عوامل راهنما پیش بینی می شود.
  • در شش تا هشت محل مسیر پر تردد حجاج در مسجدالحرام و اطراف آن شیفتهای ثابت بصورت 24 ساعته پیش بینی و علاوه بر آن گشت های راهنمایی سیار نیز قرار داده می شود.
  • طی چهار روز حضور حجاج در مشاعر مقدسه عرفات، مشعرالحرام و منا (ایام تشریق) راهنمایی حجاج بصورت ویژه با برنامه ریزی و قراردادن گشتهای ثابت و سیار انجام می شود.
  1. تعهدات متقابل خدمت گیرنده و دستگاه اجرایی:
  • برای سفر حج، یک عدد کارت شناسایی توسط سازمان حج و زیارت برای هر یک از زائران صادر می شود.
  • کارت شناسایی زائر تنها سند هویتی زائر در عربستان است که در طول سفر باید همراه او باشد.
  • کارت شناسایی زائر حاوی اطلاعات با ارزشی است که در هنگام گم شدن زائر و یا خدای ناکرده در هنگام بروز حوادث، نقش تعیین کننده ای ایفا می نماید.
  • زائران با مراقبت از کارت شناسایی خود در طول سفر، آن را بعنوان یک کارت ارزشمند همیشه بایستی بصورت گردن آویز همراه خود داشته باشند.
  • سازمان حج و زیارت علاوه بر کارت شناسایی، نسبت به تهیه مچ بند کاغذی برای همه زائران اقدام می نماید که اطلاعات کارت شناسایی زائر بر روی آن قرار داده شده تا از این طریق مدیران و دست اندرکاران کاروان ها و عوامل اجرایی ستادی بتوانند به راحتی نسبت به شناسایی زائران اقدام نمایند.
  • سازمان حج نرم افزاری به نام راهنمای زائر و مصباح تهیه نموده که این نرم افزار یک مسیریاب هوشمند محسوب می شود و زائران می توانند آن را بر روی گوشی های هوشمند نصب و از خدمات مناسب آن بهره ببرند. این نرم افزار می تواند در طول موسم و برای رسیدن به مقصد زائران را راهنمایی کند.
  1. هزینه ها و پرداختها:
  • بصورت کلی در قالب پکیج خدمات و هزینه های زائران بصورت سرانه پیش بینی و دریافت می شود و به موسسه مطوفین حجاج ایران در قالب قرارداد های دریافت خدمات پرداخت می گردد.
  1. دوره عملکرد:
  • از زمان شروع اولین پرواز حج (مدینه قبل) تا خروج آخرین حجاج از عربستان واحد راهنمایی حجاج خدمات خود را ارائه می نماید. (50 تا 60 روز)
  1. خاتمه توافقنامه:

با پایان یافتن موسم حج و بازگشت همه حجاج و اطمینان از عدم وجود گمشده ای از کاروان ها و با تحویل دادن همه اموال منقول و خدماتی به موسسه مطوفین حجاج ایران به ارائه خدمات راهنمایی حجاج خاتمه داده می شود.