شنبه 08 اردیبهشت 1403
EN

ارائه خدمات پزشکی به زائرین در کشور زیارتی

رائه خدمات پزشکی به زائرین در سفرهای زیارتی با شناسه خدمت:16021332100

  1. مقدمه:

سفر همیشه با مخاطرات و تهدیدهای مختلفی روبه رو است که یکی از مهمترین آنها بیماری و حوادث می باشد. سازمان حج و زیارت به منظور تدبیر مخاطرات و پیشگری از بروز خطرات و رسیدگی به ناملایماتی که جان خدمت گیرندگان خدمات خود را در کشورهای حوزه ماموریتش به مخاطره می اندازد قراردادی را با جمعیت هلال احمر منعقد می نماید و طی آن خدمات بهداشتی و درمانی را از آن دریافت می نماید.

مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر بعنوان پیمانکار طرف قرارداد با سازمان، ارائه خدمات بهداشتی و درمانی را به خدمت گیرندگان سازمان حج و زیارت در کشورهای حوزه ماموریت سازمان برعهده دارد. سازمان حج و زیارت نیز بعنوان کارفرما پس از عقد قرارداد با هلال احمر بر روند ارائه این خدمات نظارت دارد.

  1. هدف:

هدف از این قرارداد ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در طول سفر به حجاج و زائران ایرانی در سه کشور حوزه ماموریتی سازمان یعنی عربستان، عراق و سوریه می باشد تا درصورت بروز هرگونه بیماری یا حادثه برای افراد خدمت گیرنده بتوان در کوتاهترین زمان ممکن، در دسترس ترین و مناسب ترین خدمات را به آنان ارائه نماید.

سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری با انجام بازرسی ها و نظارت های میدانی بر اجرای توافقات انجام شده فی مابین نظارت خواهند داشت.

  1. مسئولیت:

مسئولیت ارائه خدمات رفاهی و ایجاد تسهیلات مناسب در حوزه های مختلف ازجمله حمل و نقل هوائی و زمینی، تغذیه و تدارکات، اسکان، بهداشت و درمان، و نظایر آن بر عهده سازمان حج و زیارت می باشد که با عقد قرارداد و توافقنامه با مراکز ارائه کننده این خدمات نسبت به خرید خدمت از آنان اقدام می کند و ضمن نظارت بر پیمانکاران طرف قرارداد خود در نهایت مسئولیت پاسخگوئی در مقابل خدمت گیرنده و مراجع قانونی کشور را بر عهده دارد.

در حوزه بهداشت و درمان نیز سازمان حج و زیارت وظیفه قانونی خود را از طریق خرید خدمت از جمعیت هلال احمر نسبت به اجرای وظایف محوله از  سوی قانون و دولت را به اجراءمی گذارد. با توجه به اینکه سازمان حج و زیارت وظیفه حاکمتی را در کشور برعهده دارد. لذا اجرای سیاست های کلان دولت را در حوزه ماموریتی خود به انجام می رساند.

  1. تعهدات متقابل خدمت گیرنده و دستگاه اجرائی:

خدمت گیرنده با پذیرش شرایط سازمان و انجام ثبت نام در سامانه های اعلام شده از سوی سازمان در حوزه های حج تمتع، عمره مفرده، عتبات عالیات و سوریه و پرداخت هزینه های تعیین شده ضمن پذیرش شرایط اعلام شده از سوی سازمان حج و زیارت به وی اجاره می دهد تا از طریق عقد قرارداد و تفاهمنامه با مراکز تخصصی ارائه دهنده خدمات در حوزه های مختلف نسبت به خرید خدمات مورد نیاز در طول سفر اقدام نماید و سازمان نیز متعهد می گردد تا درقبال پرداخت دریافت شده، بهترین و مقرون به صرفه ترین خدمت را خریداری و ارائه نماید.

همچنین خدمت گیرنده و سازمان ضمن عقد قرارداد فیمابین، تعهدات طرفین را مشخص نموده و درصورت عدم انجام تعهدات از سوی هریک از طرفین، طبق قوانین و مقررات و مفاد قراردادمذکور، نسبت به احقاق حقوق خود اقدام نمایند.

طی سال های اخیر با ایجاد بسترهای لازم در فضای مجازی و ارائه خدمات الکترونیک، ضمن حذف صرف ترددهای غیرضرور و واسطه گری های گذشته، زمینه نظارت، پایش و ارزشیابی ارائه خدمات از یک سو و دریافت میزان رضایت خدمان گیرنده ها و جمع آوری نظرات، پیشنهادات و انتقادات آنان فراهم گردیده است.