ﺳﻪشنبه 04 اردیبهشت 1403
EN

خبرگزاری

فقط حج و زیارت و دفاتر بند «پ» می‌توانند کار صدور ویزا را انجام دهند

فقط حج و زیارت و دفاتر بند «پ» می‌توانند کار صدور ویزا را انجام دهند
مدیر حج و زیارت استان در پاسخ به اظهارات بازرس صنف دفاتر خدمات گردشگری مسافرتی ایلام گفت: در هیچ‌کدام از استان‌ها دفاتر گردشگری صدور ویزای اربعین را انجام نداده‌اند و این مهم به حج و زیارت استان‌ها و دفاتر بند (پ) محول شده است.

«غلامرضا ممیز» با حضور در دفتر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه ایلام، در پاسخ به اظهارت بازرس صنف دفاتر خدمات گردشگری مسافرتی استان ایلام، اظهار کرد: متولی امور زیارتی کشور سازمان حج و زیارت است که زیر نظر نماینده معزز ولی‌فقیه در این سازمان تدوین و برنامه‌ریزی می‌شود.

وی با بیان اینکه برابر ماده 7 قانون اصلاح مواد 2 و 7 قانون توسعه صنعت ایران‌گردی و جهانگردی و همچنین ماده 2 تصویب‌نامه شماره 14404/ت23203ه مورخ پنجم تیرماه سال 1380 هیات محترم وزیران موضوع آیین‌نامه نظارت بر تأسیس و فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی، سیاحتی، جهانگردی و زیارتی و مفاد ماده 2 تصویب‌نامه شماره 81903/1901 مورخ 9مردادماه سال 1384 شورای عالی اداری، صدور مجوز فعالیت دفاتر خدمات زیارتی به سازمان حج و زیارت واگذار و اعزام زائر به سفرهای زیارتی خارج از کشور (عربستان، عراق و سوریه) برابر مصوبه شورای عالی امنیت ملی به دفاتر مجاز تحت نظارت سازمان حج و زیارت سپرده شده است و بر همین اساس 4 دفتر زیارتی در ایلام متولی امر سفرهای زیارتی عتبات عالیات، سوریه و عربستان هستند.

مدیر حج و زیارت استان ایلام ادامه داد: برابر ماده 2 تصویب‌نامه شماره 81903/1901 مورخ 9 مردادماه سال 1384 شورای عالی اداری دفاتر بند (ب) در هیچ‌یک از استان‌ها اجازه فعالیت امور زیارتی و دریافت ویزا نداشته و ندارند بنا بر اظهارات بیان‌شده در استان کرمانشاه دارندگان بند ب سال گذشته ویزای عتبات عالیات دریافت کرده‌اند که این اظهارات کذب محض بوده و در هیچ‌کدام از استان‌ها دفاتر گردشگری صدور ویزای اربعین را انجام نداده‌اند و این مهم به حج و زیارت استان‌ها و دفاتر بند (پ) محول شده است.

ممیز در پاسخ به اظهارات بازرس صنف دفاتر خدمات گردشگری مسافرتی استان درباره‌ی سامانه سماح گفت: این سامانه بر اساس نظارت کارشناسان مجرب و ارشد نظام در طول دو سال گذشته برای سهولت و روان‌سازی امر ثبت‌نام و اعزام زائرین اربعین راه‌اندازی شده و جای تأسف دارد فردی بدون اطلاع و علم به فواید آن و فقط در جهت کسب سود بیشتر و امر دلالی‌اش در این زمینه اقدام سخن پراکنی کرده است.

وی تصریح کرد: اگر نامبرده بازرس صنف دفاتر گردشگری است چرا در جریان اربعین سال گذشته بدون مجوز قانونی از سازمان‌های متبوع اقدام به جذب و ثبت‌نام زائر و دریافت مبالغ خارج از مصوبات دولت کرد و باعث اخلال در نظم و ساماندهی زائرین اربعین حسینی (ع) شده است.

مدیر حج و زیارت استان ادامه داد: دفاتر زیارتی استان برابر مجوز سازمان حج و زیارت فعالیت می‌کنند و در سال گذشته تمام امور مربوط به ثبت‌نام و اخذ ویزا را به نحو احسن و شایسته‌ای انجام داده‌اند و جای هیچ‌گونه شک و شبهه‌ای در این زمینه وجود ندارد.

ممیز گفت: بازرس صنف دفاتر خدمات گردشگری مسافرتی استان صدور ویزا را نشانه‌ی ضعف مدیریتی قلمداد کرده‌اند درحالی‌که صدور ویزا بر عهده کنسولگری موقت دولت عراق در ایلام بوده و تقدم و تاخر در صدور ویزا بر عهده دفاتر زیارتی نبوده است.

وی تصریح کرد: در امر اربعین حدود 80 نفر درگیر کار ثبت‌نام از مشتاقان زیارت اربعین بودند و مشکلات کار صدور ویزا از دفاتر زیارتی نبوده بلکه این کار در اختیار سفارت و یا کنسولگری عراق ا و بر اساس بخشنامه‌های ابلاغی دولت این کشور است و از دیگر مشکلات مهم عدم وجود ارز در استان به دلیل نبود صرافی در استان بود که با درایت استاندار و همکاری سرپرستی و کارکنان بانک سپه مرتفع شد.
امتیاز به خبر :

آرشیو اخبار